طرفداران هیچکس

طرفداران هیچکس

مهدیار، قاف، فدایی، بیداد، ریویل و ...
طرفداران هیچکس

طرفداران هیچکس

مهدیار، قاف، فدایی، بیداد، ریویل و ...

مصاحبه روز هفتم سایت BBC فارسی با هیچکس


آسفالت داغ هیچکس - مصاحبه روز هفتم BBC فارسی


[تصویر:  67.jpg]



این مصاحبه بعد از پخش آلبوم جنگل آسفالت انجام شده.

برای بچه های اهل رپ فارسی "هیچکس" اسمی آشناست. آلبوم جدیدشون "جنگل آسفالت" حرف نداره، این اولین آلبوم کامل رپ زیرزمینی در ایران است. مدتی بود که دنبال سروش بودیم تا گپی بزنیم در مورد کارهای خودشون و دنیای رپ زیرزمینی . برای خواندن مصاحبه و تمام صحبتهای ردو بدل شده بین ما و گروه هیچ کس متن زیر را بخوانید.

در آلبوم جدیدت "جنگل آسفالت" از صدای گوگوش استفاده کردی؟
آره از یکی از آهنگهای گوگوش به طور کامل استفاده کردیم که روش ریتم رپ گذاشتیم
.

پس یکجورای این کار برگشتیه به هیپ هاپ اصلی که مجموعه ای بود از آهنگهایی که دی جی ها روی اونها صدا گذاری می کردند؟


از برگشت خبر ندارم ولی این ایده ای بود که داشتیم و اجرا کردیم
.

چرا این آهنگ؟


شعر این آهنگ خیلی نزدیک بود به حرفی که می خواستم بزنم. در یکی از آهنگهای قبلیم به اسم "چرا ازت بدم می آید" قسمتی از شعر این آهنگ اینه که "من از بچگی بزرگ شدم با یک عقده، پس نپرس چرا وحشیم، چون یک حس داره بهم میگه گه توی وجودت داره عشق کم میشه " در آهنگ جدید این قسمت را توضیح دادم
.

معمولا میگن جنگل بتون ، چی شد اسمش را گذاشتی جنگل آسفالت؟


چون کف این جنگل ما آسفالته و تمامی موضوعهای اجتماعی و خیابانی که وجود داره برمی گرده به همین جنگل آسفالت
.


یکی از این آهنگها که برمیگرده به موضوعهای خیابانی، اسمش قانون است نه؟


آره این یک آهنگ کاملا اجتماعی و خیابانیه و یکی از آهنگهایه که خیلی خودم دوست دارم. مضمون آهنگ اینه که خیلیها فکر می کنند یکنفر گناهکاره ولی در اصل گناهگار نیست و یک قربانی است.مثلا یک دختری نصف شب در خیابان مورد تجاوز قرار بگیره و برای دفاع خودش اون طرف را بکشه، از دید همه شاید گناهکاره ولی در واقع قربانی است. وقتی به این آهنگ گوش می دم خیلی به فکر فرو میرم، چون چیزی هست که در زندگی روزمره خیلی تجربش می کنم
.

با قانون هم در ایران شاخ به شاخ شدی؟


همش در حال فراریم... ولی در این آلبوم یک آهنگی است به اسم زندان که میگم سعی نکن با من دعوا راه بیندازی چون من قابلیت دارم ولی از زندان بدم می آید. یک بیتی از شعر میگه که من زندان نمی خوام برم ولی بگو چرا هلم میدی
!

حالا یکم از خودت بگو، یک شناسنامه باز کن و چرا اسم هیچکس؟


سروش 21 ساله از تهران. دلیل انتخاب اسم هیچکس هم این بود که می خواستم یک تضادی ایجاد کنم با تاثیری که می خوام بگذارم و حرفهایی که می زنیم
.

شایعه است که بسیجی بودی بعدش رفتی دنبال رپ؟


همش دروغه
!

یک ویدیویی سیاه و سفید از شما هم بیرون اومد به اسم "تریپ ما" که بین بچه های اینترنت باز معروف شد، جریانش چیه؟


خودمون همه کارش بودیم از فیلمبرداری ، کارگردانی و ... از قصد هم سیاه سفید ساختیم که می خواستیم زیرزمینی کامل باشه. چیزی که برای من مهمه اینه که باید واقعی بود
.


که در اون از چاقوی ضامن دار تا قلیون هم است؟


ما خلاف نیستیم و همونجور که گفتم سعی داریم که واقعی باشیم. خیلی از بچه ها ادعاهای در آهنگهاشون می کنند که دور از واقعیته. ما یک چیزی را ادعا می کنیم که واقعی و زمینی باشه
.

برگردیم به آلبوم جدیت در این آلبوم کار چند صدایی هم کردین؟


آره سه تا از آهنگها با ریویل (مهرک) اجرا کردم که من فارسی می خونم اون انگلیسی. یک آهنگ دیگر هم میکسی از این سه آهنگهاست که در مجموع میشه چهار تا آهنگ چند صدایی
.
از اونجایی که ریویل خارج از ایرانه چه جوری با همدیگه کار می کنید؟

موضوع را به همدیگه می گیم، شعرها جدا جدا می نویسیم و یکجوری به هم می رسیم و اجراشون می کنیم
.

آهنگها را خودت میسازی؟


نه، کارهای مهدیاره که یک عجوبه است17 سال بیشتر نداره
.

آره تعریف یکی از آهنگها که ریتم ترکی داره به "اسم من وایسادم" را شنیدم، جریان این آهنگ چیه؟


من فکر کنم یکی از آهنگهای عامه پسند این آلبومه که موضوعش از حالت شاخ بازی رپی شروع میشه و میرسه به اونجایی که میگه هدف ما از این کار فرهنگ سازی البته از نوع خودمونه
!

اولش حالت داخل یک مهمونی داره که میگم "من وایسادم پس چرا نشستی" و در ادامه ؛من وایسادم و یک درخواستم دارم همه باید پای پیشرفت ایران وایسن
".


به نظر میرسه که رایج شدن رپ در ایران نمادی از فرهنگ زیرزمینیه که در داخل ایران در حال شکل گیریه که از راک شروع شده و الان با رپ داره ادامه پیدا می کنه. به نظر تو چه چیزهایی باعث شکل گیری این فرهنگ شد؟


اصل رپ بر میگرده به جوامع مشکل دار مثل ایران. رپ یک حالت فریاده به همین دلیل رپ در ایران خیلی گنجایش داره. کلا این جریان پنج شش سالیه که در ایران شروع شده و قبل اصلا خبری ازش نبود
.
این بچه هایی که در ایران وارد رپ شدن از چه طبقه اجتماعی هستن؟ چون اینکار یکسری امکانات خاص لازم داره
.
اینجا بیشتر طبقه متوسط هستند
.

تاثیر رپ بر روی سبک شعرها در ایران چی بوده؟ یک سبک متفاوتی باب نشده؟


اتفاقا ما دقیقا به دنبال همین هستیم. موضوعهای انتخابی خیلی متفاوته. مثلا من خودم دوتا سبک جدید وارد کارهام کردم یکی قافیه بندی پشت سر هم و یکی دیگه هم اول همه کلمه ها از یک حرف
.

پس تحولی جدید با کارهای شما در حال شکل گیریه
..
آره حرکت رپ فارسی خیلی حرکت جدی و بزرگیه و به هیج وجه شوخی و بازی نیست
.
من از الان روزی را می بینیم که دنیا با رپ فارسی آشنا خواهد شد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد