طرفداران هیچکس

طرفداران هیچکس

مهدیار، قاف، فدایی، بیداد، ریویل و ...
طرفداران هیچکس

طرفداران هیچکس

مهدیار، قاف، فدایی، بیداد، ریویل و ...

توضیحات تکست آهنگ من اگه تو نباشی هیچکس


نقد و بررسی تکست آهنگ من اگه تو نباشی هیچکس
=================================
این قسمت:

وقتی‌ پایین بودم گفتی‌ نمی شنوی همصداتم؟ پکری؟!؛
به جا دعوا و قرصم ا کی‌ بگی خالی‌ میشی‌؟؛

دوتا معنی داره:

معنی اول: وقتی هنوز مشهور نبودم گفتی: نمی شنوی سروش؟ هم صداتم ! هم دل هستیم با هم! چرا پکری سروش؟

و جواب سروش: به جای دعوا و قرص هم (اعتیاد یا مُسکن) از کی بگی دلت خالی میشه؟ از هرکی می خوای بگو (درد دل کن)

معنی دوم: وقتی یه مدت ملت فکر می کردن پایین بودم (بعد از جریانات رضا و هیچکس) با خودت گفتی هم صدای خودت رو هم نمی شنوی بدبخت! (طعنه زدی توی دلت به من)

و جواب سروش:پس کری که صدام رو نمی شنوی؟(پکری؟) به جای دعوا و غر (غر زدن) سمعکی بگیر (صم ا کی بگی) تا بشنوی صدام رو اینجوری خالی میشی (عقدت خالی میشه)

============================================
این قسمت:

بلند شو، بوده بدتر از این
بهم دادی نیرو گاهی‌
نه، نه طنز نیستم
من بلد نیستم مخفی کاری رو


بهم دادی نیرو : مخاطب هم می تونه طرفدار ها باشن هم می تونه رضا پیشرو باشه
نه طنز نیستم هم که معادل این جمله است: جدی بگیر حرفامو توی فاز شوخی نیستم

با استفاده از کلمات"نیرو گاهی" و "نه طنز"و "مخفی کاری" داره از آرایه ی ادبی "مراعات نظیر" استفاده می کنه که یه تیکه های سیاسی هم انداخته باشه.

==========================================
این قسمت:

بودی از اول پیشم،‌ هیچوقت نگو فقط هیچکس
اون پشت خیلیا عرق ریختن

این قسمت هم مخاطبش می تونه من باشه (من منتقد یا شنونده) که نگم فقط هیچکس عالیه.

از طرفی هم می تونه کنایه ای بر جریانات و تصمیمات هیچکس باشه که برای انجام یه کاری یا برای بیرون دادن یه آهنگی نظر بقیه هم هست و فقط نظر هیچکس نیست.
(
عاشق این تیکشم واقعا)

=====================================
این قسمت:

من اگه تو نباشی‌
دیگه چجوری واسه گنده‌ها بکنم قاطی؟؛‌

کلا این قسمت های آهنگ که کلمه ی "تو" رو استفاده می کنه مخاطب دقیقا هم می تونه پیشرو باشه و هم می تونه طرفدار ها.

به این میگن سیاست هیچکس: دمت گرم سروش جان اگه با همین سیاست پیش بری ما از تو جدا نمی شیم (سخن طرفدار)

=========================================
این قسمت:

اگه نظرمو بخوای تو جنگل آسفالت قانون رو میدم به اختلاف ترجیح.

اینجا یه گذری به البوم جنگل آسفالت ساخته ی خودش میزنه و میگه آهنگ "قانون" رو نسبت به "اختلاف" ترجیح میدم.

که مسلما منظورش از این تشبیه این هست که توی یه جامعه ی خیابانی بی نظم (جنگل آسفالت) پایبندی به قانون رو برای ایجاد نظم بهتر می دونم تا اختلاف. با اختلاف مشکل حل نمیشه.

اینم می تونیم در نظر بگیریم که هیچکس توی البومش از آهنگ قانون بیشتر خوشش میاد. چون اینو توی یه مصاحبه ای شنیدم.

===========================================
این قسمت:

از تو می گیرم تاثیر تنده زبونم

اینجا هم مخاطب دقیقا می تونه هم رضا پیشرو باشه و هم طرفدار ها

میگه از تو (طرفدار) می گیرم تاثیر برای این حرفای انتقادی و طعنه ای که می زنم.

و میگه از رفتار تو (پیشرو) تاثییر می گیرم که زبونم گاهی گزنده میشه (مثل سیاست آهنگ چرا بدی) تا حدودی درجواب طعنه های پیشرو.

و این قسمت رو هم با با کلمه های "تاثیر = ته سیر" و "تند شدن زبون" که یه حس تند شدن زبون هنگام خوردن سیر رو ایجاد می کنه زیبا کرده.

===============================================
این قسمت:

هرچی‌ یاد میگیرم می‌کنم به شعرام تبدیل
از همه یاد میگیرم
چه از تو، چه اونی‌ که می‌کنه انتقاد کشکی
تا بمیرم بشه کلاس تعطیل
شاید خودت ندونی
ولی‌ با کمک تو بود تو موسیقی‌ انقلاب کردیم

اینجا هم مخاطب "تو" می تونه هم طرفدار ها باشن هم پیشرو
==============================================
این قسمت:

نسبت بهت مسئولیت دارم
میدونم، عوض نشدم

این قسمت دقیقا مشخصه که مخاطب پیشرو هست و به آهنگ لوبیای سحر آمیز اشاره داره که آخرش پیشرو میگه : "عوض شدی ، خودتو پیدا کن"

======================================
این قسمت:

دیدم همه میرن یه طرف جهت عوض نکنم
گوسفند نباشم، علف نخورم
فرار نکنم، بخشش طلب نکنم
ولی‌ واسه پیشرفت چرا سفر نکنم؟؛

اینجا هم کنایه به افراد حزب بادی هستند که تا دیدن هیچکس رفت خارج دست از حمایتش برداشتن

همچنین اینجا:

تا دیدن رفتم دور ور داشتن
بلکه بهشون بگی‌ دردونه

که می تونه مخاطبش پیشرو هم باشه . (جو گیری های پیشرو)
البته بیشتر به همون حزب باد هاست.

رپر هایی که برای مطرح شدن ، به داغ شدن اوضاع ممکن بود کمک کنند. رپر هایی که برای مطرح شدن خودشون این یکی اون یکی رو دیس کنند. یا برن پشت رضا پیشرو و ....

همچنین بعضیایی که از جایی سوخته بودن و به اختلافات هیچکس و پیشرو چنگ می زدن. هیچکس قبلا تیکه هه رو انداخته بود:
ولی تقصیر اون نیست چون کل شهر ...... در هم می مالن حق میدم بکنه شک

اینجا هم با کلمات "دور" و "دردونه" بازی کرده که قشنگ شده. اونا "دونه" بودن . "دور" برداشتند که شاید "دردونه" بشند.

================================
این قسمت:

اما تو ایمان داری میام
میام، نه که بشم اسطوره‌

اینجا هم منظورش می تونه طرفدار های پایبندش باشه (مثل من) هم می تونه پیشرو باشه.

================================
و اما این قسمت:

تو باور داری از بارون میگیری پا

تو "با" رو "وردار" از "بارون" می گیری "پا"
از بارون "با" رو ورداشتم شد "رون" یعنی "پا"


روت رو کم کنی از بر و روت چی‌ می ‌مونه؟ میگیری ها؟؛

ممکنه طعنه ای به رضا پیشرو باشه.

و اگه "روت" رو از "بر و روت" کم کنی چی می مونه؟ "بر" می مونه دیگه.
می گیری که چی میگم پسر؟


حتی اگه جهانی‌ نباشه میگیری جام

اینجا هم ممکنه طعنه ای بر گنده برداشتن های رضا باشه که خودش رو رهبر رپ فارس می دونه و توی آهنگش میگه بقیه از صامت خارج شدن. داره طعنه می زنه که هنوز جهانی نشدم جام رو گرفتی

و از طرفی این معنی رو هم میده: اگه این سبک رپی که ایجاد کردیم جهانی نشه بازم جام (جایزه) رو می گیری. انگار یه جوری داره روحیه میده.

و در هر صورت "جام" رو می گیری.

حالا یه جمع بندی بکنی‌ می بینی‌ پا بر جام

خب اینجا هم که کلماتی رو که تاکید کردم روشون یعنی "پا=رون" و "بر" و "جام" رو یه جمعی با هم بزنی می بینی که میشه "پابرجام".

و از طرفی هم طعنه ی هست بر بدخواهان هیچکس که چشماتون دریاد. می بینید که هنوزم پابرجام
هیچکس قبلا هم یه آهنگی به نام "پابرجا" خونده بود.


=========================================

واقعا هیچکس با این آهنگ و تکست مفهومی و جالب و همچنین آهنگ زیبای "مهدیار" نشون داد که هنوز پابرجاست. نشون داد که هنوز قدرت رپ فارس دست بچه های تازه به دوران رسیده نیفتاده. نشون داد که اگه یه مدتی سکوت می کنم دارم یه کارایی می کنم الکی دور برندار.


نظرات 15 + ارسال نظر
من 28 فروردین 1400 ساعت 15:39

اونجا که میگه شاید یه بارم باهم حرف نزدیم قطعا داره به طرفداراش میگه پس موزبک برای طرفداراست

死 R A I N F A L L 9 بهمن 1399 ساعت 18:23

wow

علیرضا 8 شهریور 1396 ساعت 23:36

خب وقتی داره از تو استفاده میکنه معلومه منظورش یه نفره نه طرفدارا که این همه ادمه

نه. ممکنه منظورش از تو: همین نفری که الان داره آهنگ رو گوش میده باشه. یعنی تویی که الان داری این آهنگ رو گوش میدی.

AS 4 خرداد 1395 ساعت 16:55

توی این قسمت تا دیدن رفتم دور ورداشتن بلکه بهشون بگی دور دونه .میتونه منظورش این باشه که تا رفتم دورو برمو خالی کردن تاکه نازشونو ؟؟؟؟؟بکشم

آره میشه
ولی بیشتر همون معنی اول می خوره.

masih 15 آبان 1394 ساعت 17:38

الان که همه مرزا بازن میتونه این کارو بکنه تا همه شایعات رو تموم کنه
تازه مهدیار هم اول رفته بود فرانسه بعد اومد انگلیس

الان که رابطه ای فکر نکنم داشته باشن. پیشرو و هیچکس رو میگم.

masih 14 آبان 1394 ساعت 19:02

خیلی عالی بود
ولی یه سوال
چرا بدون رضا رفت انگلیس ؟

خواهش می کنم.
چمی دونم. شاید مشکل ویزا داشته. بدون قاف هم رفت انگلیس.

اقای سکوت 11 آبان 1394 ساعت 16:54

عالی بود

saeb 28 مهر 1394 ساعت 15:15

وقتی پایین بودم گفتی نمیشنوی هم صداتم؟ پکری!
بجا دعوا و قرصم اکی بگی خالی میشی؟ بلنشو بوده بدتر از این!!

پکری : پس کری / تو خودتی.گرفته ای (ایهام)
دعوا و غر و سمعک (دعوا:درگیری) / دوا و قر و سم (دوا : مواد) / دوا و قرص (دوا : دارو)
سمعکی بگیر / اکی بگی خالی میشی؟ : از کی بگی خالی میشی؟

saeb 28 مهر 1394 ساعت 13:22

سلام. مرسی از تفسیرت

داشتم گوشش میدادم یهو. متوجه شدم که منظورش از " جمع بندی بکنی میبینی که پا بر جام " گفتم حتما قبلاش از کلمات پا و بر و جام استفاده کرده خودم تقریبا از دو بیت قبل جریانشو گرفتم. اما وقتی اومدم سرچ کردم وبلاگ رو دیدم که تفسیر کرده دیگه خوندمش کامل فهمیدمش.
دمت گرم مشتی

قربونت. اینا رو توضیحش رو مختصراً مهدیار توی فیسبوک گذاشته بود.
خوش اومدی.

امیر 2 اردیبهشت 1394 ساعت 00:57

صلواتی عنایت کنید

صلوات

Amir 079 11 فروردین 1394 ساعت 21:37

خیییییلییییی عالی بود دمت گرم من که حال کردم با این تفسیر زیبات و این همه دقتی که داشتی عاااالی چیزی ندارم بگم به جز این که بعضیا خیلی باید نون بخورن تا به پای هیچ کس برسن

لطف داری داداش.
هیچکس به هیچکس نمیرسه.

رهبر رپ فارس 11 فروردین 1394 ساعت 14:37 http://mizbangame.ir

داداش چرا کس شر میگی الکی ذهن بقیه رو هم مشغول میکنی با این چرت و پرتا این اهنگ اصلا ربتی به پیشرو یا مخاطب ها نداره فقط بعضی از جاهاش تیکه به حصین تو اهنگ صبح ظهر شب که حصین میگه صبح ظهر شب منو یه رول علف اینم جوابشو داده گفته گوسفند نباشم علف نخورم یا وقتی‌ پایین بودم گفتی‌ نمی شنوی همصداتم؟
اینجا هم تیکه به یکی از رپر های مبتدی هست که به هیچکس تیکه انداخته بود

لطفا در مورد رپ چیزی حالیت نیست کس شعر تلاوت نکن پلشت

سلام.
1. اینکه این آهنگ ربط به مخاطبا داره یا نه رو خود سروش توی فری استایل "هنوز خیلی مونده" گفت. گفت که این آهنگ رو داده برای تشکر از مخاطباش، خانواده و طرفدارایی که پشتش بودند.
http://hichki.blogsky.com/1391/07/22/post-86

2. اینکه این آهنگ مخاطبش تاحدودی پیشرو هست رو دیگه هرکسی که از جریان هیچکس و پیشرو خبرداشته می فهمه. همچنین از واکنش طرفدارها یا خود پیشرو توی فیس میشه فهمید.
همچنین اگه تکست رو با دقت بخونی می فهمی که یه جورایی جواب لوبیای سحرآمیز پیشرو هم هست. که پیشرو می گفت عوض شدی و رفتی خارج و فلان.

3. اینکه این آهنگ تیکه به حصین داره رو نمی دونم. چون اون آهنگ حصین رو گوش ندادم.

4. این قسمت "گفتی نمی شنوی همصداتم" رو منم توی توضیح ذکر کردم که معنی دوم جواب رپرهایی هستند که طعنه زدن و دیس دادن به هیچکس منتها فکر کنم شما خوب نخوندی. بعد از جریان رضا و سروش بود که این جوجه رپرا از لونشون در اومدن و دیس دادن به هیچکس. مثل حسام استپس یا آرپی و یه اسکل دیگه که روی بیت یه مشت سرباز خونده بود.

5. اون ایهام هایی هم که گذاشتم رو بعضیا رو مهدیار توی فیسبوک گذاشته بود و بعضیا رم سروش یه اشاره هایی کرده بود.

6. فحش نخورده نیستیم. فحش نداده هم نیستیم.

موفق باشی مؤمن

ashkan 13 اسفند 1393 ساعت 14:01

از وقتی چت میکنم فهمیدم هیچکس یعنی خدا.هیچکسو ندیدم اینقد تیکه دار باشه حرفاش

این آهنگ تکست خیلی قوی داره

لیلا بانو 20 دی 1393 ساعت 10:51

اوووووووف ناز نفست سروش بابا

یاسمین 4 اردیبهشت 1393 ساعت 19:33

خیییییییلی عالی بود.کار خودتونه؟؟
راستی اونجاش میگه بهم دادی نیروگاهی نطنز نیستم،یه اشاره به نیروگاه نطنزم شاید باشه یعنی من اونقدرام قوی نیستم.یه جورایی شکسته نفسی.
واقعا خسته نباشید.شاهکار بود.

آره. نوشته بودم تیکه های سیاسی منظور همون نیروگاه نطنز بود.
مسائل هسته ای سیاسی اند دیگه.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد